Spørgsmål og svar

Nedenfor har vi samlet de oftest stillede spørgsmål.

Betaling

Jeg kan ikke betale - hvad gør jeg?

Hvis du ikke kan betale din regning skal du, hurtigst muligt og helst inden forfaldsdato, rette henvendelse til Fredensborg Forsyning for at finde en løsning. Der er mulighed for at indgå en betalingsaftale eller ansøge om en udsættelse af betalingen.

Hvad hvis jeg ikke betaler til tiden?

Hvis du ikke betaler til tiden, og du ikke har kontaktet Fredensborg Forsyning for at indgå en aftale, vil der bleve tilsendt en betalingspåmindelse efter 2 uger fra forfaldsdatoen på din regning. Denne påmindelse vil fortælle dig, at der nu beregnes renter og gebyr i yderligere tillæg til din restance.

Hvis du stadig ikke betaler vil der først blive fremsendt rykkerskrivelse og dernæst sendes rykkerskrivelse om, at vi er nødsaget til at sende din restance til inddrivelse hos SKAT. SKAT har mulighed for at indeholde i din løn, dagpenge o.s.v.
Restancen vil indeholde de renter der er påløbet regningen samt de gebyrer der tillige er pålignet.

I sidste instans kan der blive tale om afbrydelse af vandforsyningen.

Du kan her læse mere om vores Procedure for inddrivelser af restancer i Fredensborg Forsyning A/S

Hvis jeg vil klage?

Hvis du som kunde hos Fredensborg Forsyning ikke er tilfreds med din regning, leverance eller andre forhold vedrørende vandforsyning eller spildevandsforsyningen, har du forskellige muligheder for at klage:

Læs vores vejledning om klagemuligheder på vandområdet

Affald

Den nye affaldsordning?

Spørgsmål og svar om den nye affaldsordning:

Boliger med egne beholdere

Boliger med fællesløsning

   
Hvad sker der med mit affald?

Affaldet indsamles af skraldemændene og fragtes herefter til modtageranlægget, hvor materialerne genanvendes. Du kan læse om hvad der sker med hhv. glas, metal, madaffald, pap, papir og plast m.fl. fraktioner, når det er blevet afleveret på modtageranlæggene hos Norfors.

Du kan også følge affaldets rejse i de små, illustrative film. Se hvordan plastik, pap, metal, glas og tekstilaffald bliver til nye materialer.

Hvis du ser en glas- eller papirkube, der er overfyldt?

Giv os et tip hvis du ser en papirkube eller en glascontainer, der er overfyldt eller beskadiget (vælg vejnavn og STANDPLADS).

Henkastet affald?

Hvis der er efterladt affald i naturen, så skal du rette henvendelse til Nordsjællands Park og Vej, nspv@nspv.dk. Flyder der affald på standpladsen, kan du også udfylde formularen her.

Husk, når du benytter glas- eller papir kuberne, så smid ikke medbragte plastikposer, papkasser mm. ved standpladserne. Det ser både grimt ud - med affald der flyder rundt omkring - og er en rigtig dyr og unødig udgift for kommunens borgere!

Tre blå container med affald kastet på jorden
Hvorfor er mit affald ikke afhentet?

Hvis skraldemanden ikke har tømt dit restaffald eller andet affald, men har lagt en seddel i postkassen, er det tegn på, at der har været et problem. Det kan fx være, at beholderen har været overfyldt, den indeholder fejlsorteret affald eller, at der har holdt en bil i vejen i indkørslen. I de tilfælde må du vente med at få afhentet til næste tømningsdag. Det bliver altså ikke afhentet før. Du kan evt. købe sær-tømning.

Du kan benytte vores elektroniske indberetningssystem, hvis du ikke har fået afhentet affald:

Udfyld afvigelsen i vores formular eller benyt vores app Affaldsportal.

Hvordan får jeg flere madposer?

Hvis du bor i bolig med egne beholdere:

kan du binde en madpose rundt om håndtaget på din rest-/madaffaldsbeholder, så vil renovationsmedarbejder lægge en ny pakke med 5 ruller madposer ved næste tømning.

Hvis du bor i en boligforening med fælles beholdere:

Kontakt din affaldsansvarlige/vicevært han/hun har mulighed for at hente flere poser.

Til den affaldsansvarlige/vicevært:

Der kan hentes madposer på genbrugspladserne eller hvis der er over 30 husstande, kan I få dem leveret.

Levering af madposer:

Hvordan undgår man problemer med madaffald i sommervarmen?

Din beholder til madaffald kan begynde at lugte, når temperaturen stiger, da varmen fremskynder forrådnelsesprocessen. I visse tilfælde, kan der også komme maddiker, men kun hvis spyfluer har fri adgang til madaffaldet.
Vi har derfor opstillet nogle gode råd til, hvordan du undgår problemer med madaffald i sommervarmen:

  • Slå knude på den grønne pose til madaffald. Sørg for at posen er helt tæt, også efter du har lagt den i din affaldsbeholder.
  • Hold låget på affaldsbeholderen ordentligt lukket.
  • Placer din affaldsbeholder i skygge og væk fra boligen.
  • Rengør din beholder med vand og sæbe, hvis der er kommet madaffald i bunden eller på siderne. Det kan forebygge lugt og maddiker.  Læg beholderen ned og spul den med en haveslange, så vandet kommer i kloakken. Hvis du ikke selv vil vaske din beholder, så findes der flere private firmaer, der tilbyder denne service.

 

I sommermånederne juni, juli og august kan du tilkøbe ugetømning af madaffaldet i stedet for 14 dages tømning. Har du en 2-delt beholder til mad- og restaffald, får du også tømt dit restaffald samtidig.

Hvorfor skal jeg betale til genbrugspladser - jeg benytter ikke genbrugspladsen?

Genbrugspladserne er et tilbud til alle i kommunen. Alle borgere i kommunen er på denne måde med til at finansiere en miljørigtig bortskaffelse eller genanvendelse af de forskellige affaldsenheder.

Er der regler for hvor mine affaldsspande skal stå?

Du må selv om hvor dine spande skal stå, mellem tømningerne. Men skraldemanden tømmer kun spanden, hvis den står max 20 meter inde på din grund eller er kørt frem til vejskel, inden kl. 06:00 på tømmedagen. Spanden afleveres af renovatøren samme sted han tog den fra!

NB: Dobbeltlåget skal ALTID være låst med håndtaget (drejehåndtag eller magnet), den dag der tømmes affald. Husk at vende håndtaget udad, så det er nemt for renovatøren at køre af sted med spanden.

Læs mere her om krav til standplads og adgangsvej

Må jeg bruge plastposer i affaldsbeholderne?

Til restaffald må du bruge almindelige affalds- og plastikposer. Du vælger derfor selv, hvilke slags poser du bruger.

Det genanvendelige affald: metal, papir og pap må ikke komme i en pose. Det skal ligge løst i beholderen af hensyn til viderebehandlingen på modtageranlægget.

Plast må dog gerne afleveres i plastposer.

Du skal bruge de særlige grønne poser, som forsyningen udleverer, til madaffaldet.

Hvad gør jeg hvis jeg har for meget affald?

Via Fredensborg Forsynings webshop har du mulighed for at bestille en Sær-tømning.

Hvis det er et vedvarende problem, kan du bestille ekstra beholdere afhængig af hvilken type affald, du har for meget af. Du kan købe en ekstra affaldsspand i vores Webshop eller kontakte vores kundeservice for at få ekstra affald tilmeldt: affald@fredensborgforsyning.dk

Hvor kan jeg se mine tømmedage?

Du kan se, hvornår du får tømt i ’Mit Affald’. Det er et online selvbetjeningssystem, hvor du kan se dine tømmedage, hente en PDF kalender over tømninger og meget mere. Du finder ’Mit Affald’ her.

Du kan også se tømningerne i vores affaldsapp.: Affaldsportal.

Du kan også tilmelde dig vores gratis SMS-service. Så får du en SMS eller e-mail fra os, inden du får tømt. Du kan tilmelde dig SMS-servicen her.
Du kan altid framelde dig servicen igen.

Hvor rent skal metal-, plast- og glasemballage være?

Tøm det helt for rester og derefter evt. et let skyl under den kolde vandhane. Du skal ikke bruge varmt vand eller sæbe for at få emballagen ren - så går miljøgevinsten tabt.

Hvordan skal jeg sortere affaldet?
  1. Sådan sorterer du korrekt
  2. Sorteringsguide
  3. Din affaldsordning -> Spørgsmål og svar til den nye affaldsordning. Download de udleverede sorteringsvejledninger.
Kan jeg søge fritagelse af affaldsordningen?

Det vil normalt ikke være muligt at opnå fritagelse fra pligten til at benytte og
være tilsluttet de kommunale affaldsordninger eller til at efterleve regulativets be-
stemmelser.
Undtaget fra benyttelsespligten er ejere af ubebyggede grunde, hvor der ikke fore-
kommer affald.
Ejendomme der er erklæret ubeboelige på grund af en udefra kommende hæn-
delse, kan fritages for affaldsordningerne. Grundejer skal fremsende en fyldestgø-
rende ansøgning, og fritagelse gives ikke med tilbagevirkende kraft.
Foreligger der dokumentation i form af en nedrivningstilladelse eller at boligen er
erklæret ubeboelig, kan afhentningsordningerne frameldes. I forbindelse med
dette kan boligen gebyrfritages.
Det er ikke muligt at afmelde affaldsordningerne med baggrund i, at boligen ikke
er beboet i kortere eller længere perioder, fx i forbindelse med renovering eller på
grund af ejerskifte.

Vand

Jeg har ingen tegning over vand- eller kloakledningerne på min ejendom - hvad gør jeg?

Alle papirer som vedrører din ejendom er digitaliseret. Dette betyder, at du umiddelbart kan se, om der i din byggesag findes tegninger, over vandinstallationen eller kloakken, på din ejendom. Ellers kan du finde mere på weblager.dk.

Jeg flytter til kommunen - hvordan tilmeldes jeg vandforsyningen?

Hovedreglen er, at det er sælger/ejendomsmægler, der melder flytning til os - og samtidig registreres tilflytter samt målerstand. Det er dog altid en god idé selv at aflæse sin målerstand, for at undgå misforståelser.

Som tilflytter bliver du derved automatisk registreret som kunde hos os og får tildelt et kundenummer - og modtager vores rene og friske drikkevand ;-)

Sammen med din første aconto opkrævning, vil du få tilsendt dit kundenummer og oplysninger til "Min Forsyning" - hvorefter du kan logge ind og evt. opdatere dine oplysninger/give samtykke til CPR.

Når mit spørgsmål drejer sig om brandhaner - hvor skal jeg henvende mig?

Spørgsmål og henvendelser vedrørende brandhaner skal IKKE rettes til Fredensborg Forsyning, men til Nordsjællands Brandvæsen

Hvad er vandhårdheden i området?

Se vores side om vandets hårdhed.

Hvad er det gennemsnitlige vandforbrug for en husstand på 5 medlemmer?

Du kan regne med et gennemsnitligt vandforbrug på ca. 150 m3 for en husstand på 5 medlemmer. En husstands vandforbrug er meget individuelt da det afhænger af en række forhold, såsom om man har egen vaskemaskine og hvor god man er til at spare på vandet m.m.

Men hvis du ligger i intervallet 130 - 175 m3, så vil det være meget typisk.

Hvem har ansvaret for vedligeholdelse af vandledninger mv.?

Fredensborg Forsyning har ansvaret for drift og vedligehold af vandledningen frem til grundgrænsen samt afregningsmåleren.

Drift og vedligeholdelse af ledningsanlæg på privat grund, herunder målerinstallation / målerbrønd påhviler grundejeren. Se i øvrigt regulativet for vand.

Illustration over ansvar vand

Hvis der skal ændres på vandinstallationen eller der springer et vandrør i huset eller på grunden, skal du kontakte en autoriseret VVS-installatør. VVS-installatøren skal anmelde arbejdet til Fredensborg Forsyning. Her finder du autoriserede installatører Autorisationsregister.

Vandtrykket er meget lavt - hvad gør jeg?

Hvis du konstaterer at vandtrykket er meget lavt, skal du være opmærksom på følgende:

Er din stophane inde i huset helt åbnet? Er dine filtre i vandhanerne tilstoppede?

Når du har kontrolleret ovenstående og eventuelt rettet fejl, og der stadig ikke er nok tryk på vandet, kontakt da Fredensborg Forsyning.

Vandet er uklart (brunt)

Det kan forekomme at vand, der tappes fra hanen, indeholder noget der ligner små hvide partikler som forsvinder efter lidt tid. Disse partikler er små iltbobler i vandet, og opstår oftest efter udførte ledningsarbejder, hvorved der kommer luft i ledningerne.

Ved reparationer på ledningsnettet kan vandet få et misfarvet (rødligt eller brunt) udseende, der skyldes at aflejringer i ledningerne rives løs. Aflejringerne stammer blandt andet fra udfældet jern og mangan som findes i drikkevandet. Urenhederne vil forsvinde efterhånden som ledningerne bliver skyllet igennem.

Okker (jern og mangan) i vandet vil normalt ikke give anledning til sundhedsproblemer. Men det anbefales at lade vandet løbe til det bliver klart igen.

Hvis dit vasketøj er blevet misfarvet af urent vand, kan du prøve at følge denne vaskeanvisning fra Statens Husholdningsråd:

Læg tøjet i blød i vand, hvortil der er tilsat 1 dl citronsyre til 10 l vand. Efter en halv time vrides tøjet. Vask tøjet igennem i en varm sodaopløsning med 3 dl soda til 10 l vand. Herefter skylles tøjet og færdigbehandles med almindelig vask.

 

Frostsprængte vandrør?

Hvis et vandrør er sprunget, skal du hurtigst muligt lukke for hovedhanen. Ring derefter til en autoriseret VVS-installatør, som reparere de frostsprængte vandrør. Herefter melder du skaden til dit forsikringsselskab.

Fredensborg Forsyning kan ikke hjælpe med frostsprængte vandrør!

Spildevand

Jeg har ingen tegning over kloak- eller vandledningerne på min ejendom - hvad gør jeg?

Alle papirer som vedrører din ejendom er digitaliseret. Dette betyder, at du umiddelbart kan se, om der i din byggesag findes tegninger over kloakken eller vandinstallationen på din ejendom. Ellers kan du finde mere på weblager.dk.

 

Jeg oplever lugtgener - nærmest en slags plastlugt?

Der kan forekomme lugtgener, efter vi har kloakrenoveret ved strømpeforing.

En strømpeforing er en metode til renovering af kloakledninger. Ved hjælp af lufttryk føres en blød polyesterstrømpe, som er imprægneret med en kunstharpiks, ind i den eksisterende kloakledning. Strømpen hærdes, efter den er lagt på plads i kloakledningen, ved hjælp af ultraviolet lys. Dermed dannes der et nyt rør inde i den eksisterende kloakledning. Til sidst genåbner en robot stikledningerne ved opskæring.

Under installationsprocessen kan udvikles en meget karakteristisk plastlugt, som stammer fra styrenindholdet i den kunstharpiks som strømpen er imprægneret med. Styren kan lugtes ved meget små og harmløse koncentrationer.

Du skal fylde dine vandlåse med vand og lufte ud. Oplever du fortsat styrendampe, kan det skyldes at du har utætheder i dine afløbsinstallationer, og du skal kontakte en autoriseret kloakmester til at gennemgå dine afløbsinstallationer.

Må jeg bruge regnvand i husholdningen?

Det er tilladt at bruge regnvand til toiletskyl og vask i vaskemaskine. Man skal dog have et lovligt regnvandsanlæg, der skal installeres af et autoriseret VVS- og kloakfirma. Og anlægget må ikke have forbindelse til ejendommens øvrige vandforsyning.

Hvad gør jeg, hvis der er vand i kælderen?

Hvis der er monteret et højvandslukke i afløbet fra kældergulvet eller i samlebrønden, så undersøg om lukkemekanismen kan bevæge sig, eller om noget har sat sig fast.

Er der ikke højvandslukke, kan det skyldes en tilbagestuvning fra hovedkloakken på grund af kraftigt regnvejr. Det kan også skyldes, at husets stikledning er tilstoppet så vandet fra ejendommen ikke kan løbe i i hovedkloakken.

Ring til et firma, der udfører kloakrensning for at få renset din stikledning. Udgiften til rensning af stikledningen frem til din grundgrænse skal du selv betale. Hvis du bor til leje, skal du kontakte din udlejer.

Hvis vandet siver ned ad kældervæggen, kan husets omfangsdræn være i uorden, tagnedløbet kan være defekte eller tagnedløbsbrønden kan være fuld af sand. Kontakt en autoriseret kloakmester for at finde ud af, hvad der skal gøres.

Hvad gør jeg i forbindelse med tilstoppede rendestensbrønde (vejriste)?

Rendestensbrønden i vejen kan være tilstoppet og skal renses. Bor du ved en kommunal vej, er det en kommunal opgave at rense rendestensbrønden. Hvis risten er dækket af blade og lignende, vil det være en stor hjælp, hvis du renser risten. Hvis dette ikke er tilstrækkeligt, kan du kontakte Nordsjællands Park og Vej

Er vejen en privat fællesvej i byområde, og der ikke er en grundejerforening, der tager sig af oprensningen, er det den tilstødende grundejer, der er forpligtet til at oprense brønden.

Hvad gør jeg, hvis det lugter af kloak?

Lugt fra husets interne installation bør ikke forekomme. Sker det alligevel, kan indvendige kloakledninger være utætte. Kontakt da et VVS-firma.

Lugt fra kloakken kan opstå i toilet, kældre og køkken, når vandlåse på husets installationer suges tomme. Dette kan ske, når en spulevogn arbejder på vejen eller ved din ejendom, eller når det regner kraftigt. Vandlåse kan også udtørre, hvis de ikke bruges i lang tid. Når du opdager lugten, så åbn for vandhanerne og træk i toilettet, så vandlåsene fyldes med vand.

Der kan udmærket komme kloaklugt fra gulvafløb og håndvask, uden at der er defekter. Afløb og håndvask skal renses jævnligt, især de nye gulvafløb med indbygget vandlås.

Lugt fra rendestensbrøndnden i vejen kan forekomme. Kontakt da Nordsjællands Park & Vej.

Hvordan kan jeg selv holde øje med mit kloaksystem?

Sørg for:

  • at der er fri adgang til alle dæksler. Ingen dæksler bør være gemt under fliser, jord, græs m.v.
  • at rense tagrender, nedløbsrør og brønde med jævne mellemrum
  • at løfte brønddækslerne af og til. Hvis der står vand i gennemløbsbrøndene, kan det være et tegn på, at afløbssystemet snart tilstopper. Aflejringer kan evt. spules ud med en haveslange. I modsat fald bør du kontakte et firma, der udfører kloakrensning
  • at være opmærksom på, at rødder fra store træer kan tilstoppe kloakledninger
  • at kontrollere alle gulvafløb i huset. De skal være rene og vandfyldte for at undgå lugtgener
  • ikke at smide kemikalier og uopløselige stoffer som f.eks. hygiejnebind, vatpinde, vådservietter, kondomer, kattegrus og andet affald i afløbet
  • at begrænse udskylning af fedtstoffer som fritureolie og stegefedt for, at undgå fedtpropper i kloakken
Dækker forsikringen ved oversvømmelse af min kælder?

Din almindelige husejerforsikring vil som regel dække vandskader forårsaget af skybrud. Du skal derfor altid anmelde skaden til dit eget forsikringsselskab. Kun skader på den fysiske del af bygningen, erstattes af den almindelige bygningsforsikring. Forurening af køkkenhaver, træer og lignende dækkes derfor ikke af forsikringen. Fredensborg Forsyning dækker kun skaden, hvis der er tale om fejl eller forsømmelser fra vores side.