Haveaffald

Du har mulighed for at tilkøbe vores haveaffaldsordning og få afhentet dit haveaffald i perioden 1. april til 30. november.

Efterårsblade - Haveaffald

Om haveaffaldsordningen

Tilmeld dig haveaffaldsordningen ved at skrive til affald@fredensborgforsyning.dk eller ring på tlf. 3529 4400.

Når du har tilmeldt dig ordningen kan du bestille afhentning så snart du har noget haveaffald. Vi afhenter hver 14. dag i perioden 1. april til 30. november. Frist for bestilling af afhentning er kl. 15:00, mandagen før afhentningsdagen.

 

Tilmelding og afmelding

Tilmelding og afmelding til haveaffaldsordningen kan ske ved henvendelse til Fredensborg Forsyning: affald@fredensborgforsyning.dk eller på tlf. 3529 4400.

Du kan tilmelde dig hele året og tilmeldingen gælder for en hel sæson. Du får altså ikke penge tilbage, selvom du afmelder dig midt i sæsonen. Ligesom du ikke får reduktion, hvis du tilmelder dig midt i sæsonen.

Når du først er tilmeldt, forbliver du i haveaffaldsordningen indtil du selv aktivt melder dig fra igen. Afmelding sker på e-mail til affald@fredensborgforsyning.dk eller på tlf. 3529 4400.

Ønsker du ikke at betale for en ny sæson, skal afmelding ske inden 1. marts. Overdrages/sælges din ejendom til ny ejer, så følger haveaffaldsordningen ejendommen.

Hvad koster det? - og kan jeg købe flere sække?

Haveaffaldsordningen er finansieret via takster, der varierer i forhold til boligtype (rækkehus eller parcelhus) og om du får leveret papirsække med (rækkehus: 30 stk, parcelhus: 50 stk).
» Se priserne for haveaffaldsordning i vores takstblad.

Du kan bestille ekstra sække via webshop her. Bemærk, at det kun er "haveaffaldsordning inkl. sække", der kan købe ekstra sække.

Jeg fik bestilt afhentning af mit haveaffald, men glemte at stille det frem?

Der er ikke gebyr for forgæves kørsel - så det koster dig ikke noget. 

Hvilken af vores haveaffaldsordninger er interessant for dig?

Parcel- og rækkehuse

Grundejere kan, ved tilmelding og betaling til afhentningsordningen, få afhentet haveaffald hver 2. uge i perioden fra 1. april til 30. november. Afhentning finder sted på samme ugedag i hele perioden.

Etage- og samlede bebyggelser

Bebyggelsen kan ved tilmelding og betaling til afhentningsordningen få afhentet haveaffald 1 gang om måneden, i perioden fra 1. april til 30. november. Afhentning finder sted på et fælles opsamlingssted placeret centralt i bebyggelsen.

En forudgående aftale om placering/udpegning af opsamlingssted træffes mellem ejendommens varmemester/vicevært og Fredensborg Forsyning på e-mail: affald@fredensborgforsyning.dk

Hvad medtages?

Haveaffald er plantedele, planter, grene, grene fra hækklipning, græs, nedfalden frugt, mindre træstammer og trærødder (max. 15 kg pr. bundt/emballage), der fremkommer ved almindeligt havearbejde. Affaldet må kun indeholde dele, der kan komposteres. Derfor må der ikke være sten, jord og grus, metal, plast og lignende i haveaffaldet.

Hvor meget kan du få afhentet og hvordan skal affaldet afleveres?

Haveaffaldet skal være placeret samlet, let tilgængeligt og umiddelbart ved ejendommens indkørsel ved vej/på fortovet/ud til skel ved vej, senest kl. 06.00 på afhentningsdagen, dog tidligst et døgn før afhentningstidspunktet.

Haveaffaldet skal enten være sammensnøret i bundter, lagt i papirsække eller plastbeholder (lavet af fast materiale med faste glatte sider), således at det er let håndterligt. I papirsækkene og plastbeholderne må ikke anbringes andet end haveaffald. Der må ikke bruges plastsække/poser, da disse ikke kan indgå i komposteringsprocessen.

Grene skal bundtes med snor af nedbrydeligt materiale, f.eks. bomuld, hør eller sisal. Bemærk hver enkel portion må højst veje 15 kg. Grænsen gælder for både bundtet haveaffald,  fyldte papirsække og fyldt plastbeholder. Længden af et bundt må være max. 2 m. og tykkelsen ca. 60 cm.

Manglende afhentning?

Bliver dit haveaffald ikke hentet, så indberet afvigelsen her

Hvor kan du selv aflevere haveaffald?

Det er også muligt selv at aflevere haveaffald på genbrugspladserne.
» Se adresser til Genbrugspladser

Hvad sker der med det indsamlede haveaffald?

Norfors oplyser, at haveaffaldet udnyttes dels som biomasse, til energinyttiggørelse og dels komposteres det og videresælges som jordforbedringsmateriale til landbruget.

Hvad med afbrænding af haveaffald?

Ønsker du at foretage afbrænding i Fredensborg Kommune, er der en række love og regler, du skal være opmærksom på:

For private grundejere

Afbrænding af haveaffald er forbudt. Det fremgår af affaldsbekendtgørelsens § 50 stk. 1, at forbrænding af forbrændingsegnet affald (herunder haveaffald) kun er tilladt på dertil godkendte anlæg. Det betyder, at der ikke længere er tilladt at foretage afbrænding af mindre mængder tørt haveaffald. Forbuddet gælder samtlige ejendomme i land- og byzone.

  • Det er tilladt, at afbrænde tørt haveaffald Skt. Hans aften.
  • Det er tilladt, at brænde rent, tørt træ på særligt indrettede bålpladser til rekreative formål, som ikke har karakter af affaldsforbrænding.
  • Haveaffald skal afleveres på genbrugspladsen eller komposteres på egen matrikel.

 

For virksomheder

  • For gartnerier, naturplejeaktiviteter m.v. er det tilladt at afbrænde haveaffald, parkaffald  og haveaffaldslignende affald, jf. affaldsbekendtgørelsens § 49 stk.1.
  • Afbrænding af træstød og hugstaffald er tilladt i sammenhængende bevoksninger af skovtræarter på mindst 0,5 ha og mindst 20 meters bredde fra skovbrug, jf. affaldsbekendtgørelsens § 49 stk.3.
  • Afbrænding af haveaffald er forbudt i byzone, sommerhusområde og samlet bebyggelse i landzone. Ved afbrænding i landzone henvises der til brandmyndighedernes krav.

 

For virksomheder, der ikke har tilladelse til at afbrænde haveaffald, parkaffald og haveaffaldslignende affald, gælder følgende:

  • Haveaffald kan komposteres på egen matrikel, enten for sig eller sammen med vegetabilsk affald.
  • Virksomheder har adgang til at aflevere affaldet på genbrugspladserne, mod at købe et abonnement og betale et fast årligt gebyr eller købe en månedsbillet her, jf. regulativ for erhvervsaffald i Fredensborg Kommune.
Generelle regler for alle typer afbrænding

Generelle regler for alle typer afbrænding

  • Afbrændingen må tidligst begyndes ved solopgang, og må fortsætte indtil 1 time efter solnedgang. I særlige tilfælde (fx til Sankt Hans) kan afbrændingen efter aftale med Nordsjællands Brandvæsen fortsætte udenfor den ovennævnte periode.
  • Afbrænding skal ske under konstant opsyn af en voksen person, og opsynet må først ophøre, når al ild og alle gløder er fuldstændig slukket.
  • Afbrænding må ikke foretages i hård vind eller derover. Hvis vinden ændrer styrke eller retning under afbrændingen, kan det blive nødvendigt at slukke bålet, hvis bålet er til fare eller væsentlig ulempe for værdier eller personer.
  • Afbrænding må ikke foretages i perioder, hvor Byrådet eller Nordsjællands Brandvæsen har udstedt afbrændingsforbud, f.eks. i særligt tørre perioder.
  • Afbrænding må ikke foregå, hvis Nordsjællands Brandvæsen vurderer, at det ikke er sikkerhedsmæssigt forsvarligt at foretage afbrænding.
  • Afbrænding må ikke foretages, hvis det er til ulempe for omgivelserne, naboer, vejtrafikken eller lufttrafikken. Afbrænding må ikke foretages, hvis luftledninger eller master udsættes for varmepåvirkning.
Har du spørgsmål?

Har du spørgsmål om tilmelding, afhentningsdage, ikke afhentet haveaffald osv. bedes du rette henvendelse til Fredensborg Forsyning på e-mail affald@fredensborgforsyning.dk  eller på tlf. 3529 4400.

Har du spørgsmål vedr. afbrænding af haveaffald m.m. bedes du rette henvendelse til Team Miljø på tlf. 7256 5000 eller på e-mail miljoe@fredensborg.dk