Spørgsmål og svar om ekstraordinære affaldsgebyrer

I 2024, 2025 og 2026 bliver det dyrere at få hentet affald, da der opkræves et ekstraordinært gebyr

Hvorfor stiger taksterne så meget?

Affaldsgebyrerne stiger af to årsager:

Dels har Fredensborg Kommune fået en ekstraordinær opkrævning fra det fælleskommunale affaldsselskab Norfors. Opkrævningen skal være med til at dække en del af den samlede gæld i Norfors.

Dels stiger den pris, Norfors tager for at afbrænde affald fra 690 kr./ton (eks. moms) i 2023 til 2000 kr./ton (eks. moms) i 2024.

Den ekstraordinære opkrævning skyldes en ny lov om ny organisering af affaldsforbrændingssektoren og konkurrenceudsættelse af forbrændingsegnet affald – som er en del af regeringens klimaplan for en grøn affaldssektor og cirkulær økonomi.

I loven kræves det, at affaldsforbrændingen i Norfors bliver udskilt som et aktie- eller anpartsselskab senest 1. januar 2025. Derudover er der krav om udbudspligt på forbrænding af affald fra 1. juli 2025, altså konkurrenceudsættelse.

For at gøre det muligt at udskille Norfors som et selvstændigt selskab skal gælden i Norfors bringes ned. Derfor har Norfors valgt at opkræve et ekstraordinært gebyr pr. indbygger i ejerkommunerne. I Fredensborg Kommune opkræves gebyret hos borgerne over 3 år i 2024, 2025 og 2026.

Hvorfor skal jeg være med til at betale Norfors’ gæld?

Fredensborg Kommune ejer Norfors sammen med fire andre kommuner (Allerød, Hørsholm, Rudersdal og Helsingør). Som ejer af forbrændingsanlægget Usserødværket, der er hovedårsagen til Norfors’ store gæld, hæfter de fem kommuner solidarisk for Norfors’ gæld.

Det opkrævede beløb fra Norfors fordeles mellem ejerkommunerne efter indbyggertal svarende til, hvordan hæftelsen for Norfors’ gæld mellem kommunerne er fordelt.

Fredensborg Kommunes andel bliver samlet ca. 41,7 mio. kr. ex. moms.

Hvorfor er stigningen så stor?

Den ene grund til, at borgerne i Fredensborg skal betale væsentligt mere i affaldsgebyr i 2024, 2025 og 2026, skyldes at Norfors i 2017 investerede i en ny ovnlinje på forbrændingsanlægget Usserødværket.

I den forbindelse blev der optaget et lån på 790,5 mio. kr. i Kommunekredit. En gæld som de fem ejerkommuner hæfter solidarisk for. Ejerkommunerne godkendte samtidig en løbetid på lånet på 20 år.

Den nye lov om ny organisering af affaldsforbrændingssektoren og konkurrenceudsættelse af forbrændingsegnet affald (Lov nr. 745 af 13/6 2023) – se også svar på spørgsmål 1 – der træder i kraft 1. juli 2025, gør det nødvendigt at fremskynde afskrivningen på den del af gælden, som omhandler affaldsforbrændingen. Det er et beløb på ca. 213,4 mio. kr. som Norfors dermed reelt kun har halvandet år til at afskrive. 

Det skyldes, at det ikke er muligt at selskabsgøre affaldsforbrændingen, hvis selskabet (i dette tilfælde Norfors) har stor gæld. Derfor har bestyrelsen i Norfors besluttet, at ejerkommunerne skal betale en ekstraordinær opkrævning for at nedbringe gælden.

Den anden grund til gebyrstigningen for borgerne er, at Norfors’ pris for afbrænding af restaffald stiger væsentligt, fra 690 kr./ton ex. moms i 2023 til 2.000 kr./ton ex. moms i 2024.

Vi kan desværre ikke sige, hvordan gebyret bliver for 2025 og de efterfølgende år, da det afhænger af flere faktorer, som vi endnu ikke ved, hvordan udvikler sig. Det gælder bl.a. priserne for afbrænding af affald og tilslutningen blandt borgere og erhvervsliv til de forskellige affaldsordninger.

Fra kommunens side har de dog en klar forventning om, at når hele området konkurrenceudsættes i 2025, vil resultatet være mere konkurrencedygtige priser.

De nye rammer betyder nemlig, at kommunerne fra 1. juli 2025 ikke længere kan aflevere deres affald på deres egne anlæg til affaldsforbrænding (i dette tilfælde Norfors), men i stedet skal sende opgaven i offentligt udbud. 

Er det kun i Fredensborg, der kommer store stigninger på tømning af beholdere til restaffald og rest/madaffald

Nej, det gælder for alle fem ejerkommuner – Allerød, Fredensborg, Helsingør, Hørsholm og Rudersdal

Hvem er ansvarlig for dette?

Det er bestyrelsen i Norfors som den 17. oktober 2023 besluttede de ekstraordinære opkrævninger til ejerkommunerne.

Det var en forudsætning, at beslutningen skulle godkendes i ejerkommunernes kommunalbestyrelser/byråd. De ekstraordinære gebyrer blev politisk godkendt i 30. oktober 2023 (punkt 121)

Hvornår kan vi forvente at gebyrerne falder igen?

Kommunen forventer, at gebyrerne for behandling af restaffald og rest/mad vil falde igen i 2025, da behandling af restaffald vil blive sendt i udbud, altså konkurrenceudsat, men vi kan ikke love et prisfald.

Det ekstraordinære affaldsgebyr falder bort fra 2027, og vil medføre et fald i taksterne.

Hvad får jeg for det jeg skal betale ekstra (mere/bedre service)?

En stor del af gebyrstigningen skyldes ikke ændringer i affaldsordningerne eller serviceniveauet, men vedrører den fremskyndede afvikling af gæld for Usserødværket (forbrændingsanlægget) hos Norfors. Stigningen er derfor også midlertidig og bortfalder i 2027.

Spørgsmål til opkrævningen

Hvordan opkræves affaldsgebyrerne for 2024?

Den enkelte grundejer vil i løbet af februar 2024 modtage den første opkrævning med forfald 1. marts 2024 fra Fredensborg Affald A/S.

Opkrævningen sker to gange om året og med forfald hhv. d. 1. marts og 1. september.

Hvor kan jeg få svar på mine spørgsmål om opkrævning?

Hvis du har spørgsmål til baggrunden for de ekstraordinære gebyrstigninger, så skal du kontakte Norfors Kundeservice på 45 16 05 00 eller mail: norfors@norfors.dk.

Hvis du har spørgsmål til opkrævningen generelt, så skal du kontakte Fredensborg Affald A/S på 3529 4400 eller mail:forbrug@fredensborgforsyning.dk

Spørgsmål til affaldsordningerne

Hvorfor kan man ikke dele en rest/madbeholder med naboen, hvis man har meget små mængder?

Minimumstilmeldingen til rest/mad for en enfamiliebolig er en todelt 240 liter beholder med 14-dages tømning. Det er ikke muligt at være tilmeldt mindre kapacitet end standardbeholderen på 240 liter eller at dele med naboen.

At man ikke kan dele restaffaldsbeholdere med naboen, er ikke nyt. Dengang man havde sækkestativer til dagrenovation, kunne man heller ikke dele med naboen.

Reglerne er fastsat i kommunens regulativ for husholdningsaffald § 19.

Jeg vil afmelde mig og få andre til at hente mit affald

Det er ikke muligt for private husholdninger at afmelde sig kommunens indsamlingsordning for restaffald og rest/madaffald. Reglerne er fastsat i kommunens regulativ for husholdningsaffald § 19.

I boligforeninger kan man afmelde beholdere, hvis der er kapacitet nok, og beholderen kan lukkes forsvarligt (fx med lås) for at undgå uhygiejniske forhold. Der skal som minimum være en kapacitet på restaffald på 65 liter/bolig/uge jf. Regulativ for husholdningsaffald

Kan vi aflevere restaffald på genbrugspladsen?

Man må kun aflevere rest- og madaffald i den kommunale indsamlingsordning, ikke på genbrugspladsen.

Hvad kan jeg afmelde? Hvad er billigst for mig

For en-familieboliger med egne affaldsbeholdere til rest- og madaffald er minimumstilmeldingen en 240 liter beholder til rest-/madaffald med 14-dages tømning. Dette er den billigste model.

For bebyggelser med fælles affaldsbeholdere skal ejendommen være tilmeldt den volumen, der passer til behovet. I Fredensborg er mindstekravet 65 l/bolig/uge, jf. kommunens regulativ for husholdningsaffald.

Hvis vi afmelder ekstra beholdere nu, hvornår får vi så pengene tilbage?

Hvis afmelding meldes ind før 1/2-2024 kan 1. aconto tilrettes, ellers vil afmelding af materiel komme til udtryk på 2. aconto rate.

Hvor kan jeg klage til?

Byrådet fastsætter gebyrer i henhold til miljøbeskyttelsesloven og affaldsbekendtgørelsen. Byrådet vedtager efter affaldsaktørbekendtgørelsen én gang årligt et takstblad, der angiver størrelsen på ovennævnte gebyrer.

Afgørelser kan efter § 60 i affaldsaktørbekendtgørelsen (BEK nr. 1536 af 16/12/2022 om affaldsregulativer, -gebyrer, -aktører m.v.) ikke indbringes for anden administrativ myndighed.