Spørgsmål og svar - Erhvervsaffald

På denne side kan du se en liste over relevante spørgsmål til de nye regler i 2023 for erhvervsaffald.

Hvorfor skal min virksomhed sortere?

Virksomheder har pligt til at sortere deres affald, så det kan genanvendes. Derfor er det din virksomheds ansvar, at alle regler omkring affaldssortering overholdes.

Hvor kan man læse hvilken lovgivning det handler om?

Kravene om sortering af virksomheders affald fremgår af Affaldsbekendtgørelsen § 60, stk. 1 i Affaldsbekendtgørelse nr. 2512 af 10/12/2021.

Sorteringskriterier og piktogrammer fremgår af Affaldsbekendtgørelsen bilag 6 i Affaldsbekendtgørelse nr. 2512 af 10/12/2021.

Kan min virksomhed frit vælge en affaldsindsamler/renovatør?

Din virksomhed kan altid benytte en godkendt affaldsindsamler/renovatør. Du finder en oversigt over alle godkendte affaldsindsamlere i Danmark i Affaldsregistret på Energistyrelsens hjemmeside.

Vil prisen ændre sig, hvis vi beholder Fredensborg Forsyning som affaldsindsamler/renovatør?

Ja, indsamling af erhvervsaffald vil betyde en højere betaling, svarende til markedspriser for 2023. Se priserne i vores takstblad

Kan vi stadig have sækkeløsning?

Nej, de udgik i 2023, da man nu skal sortere i de forskellige fraktioner. Hertil skal din virksomhed købe beholdere. De kan købes her via vores webshop.

Min virksomhed har større mængder end hvad der svarer til en privat husholdning, hvad gør man?

Fredensborg Forsyning kan stadig tilbyde afhentning af restaffald, men det genanvendelige affald skal I finde en anden indsamler/renovatør - opført i Energistyrelsen Affaldsregister.

Skal min virksomhed selv købe beholdere til det genanvendelige affald?

Ja, der skal købes materiel til det genanvendelige affald. Det kan købes via vores webshop.

Skal min virksomhed have beholdere til alle fraktioner, eller kan man tilpasse virksomhedens behov?

Man behøver ikke at have til alle fraktioner, hvis man f.eks. kun producerer mad og pap. I dette tilfælde vil det kun være relevant, at have beholdere til mad og pap affald.

Skal min virksomhed være særlig opmærksom på placering af materiel?

Ja, der er særlige regler for adgangsveje og beholderplads.

Min virksomhed ønsker fremadrettet at benytte en anden renovatør, hvordan gør jeg?

Din virksomhed kan kontakte en godkendt indsamler/renovatør og lave en aftale med dem.

Opsigelse af ordningen på erhvervsaffald skal ske skriftligt på mail affald@fredensborgforsyning.dk